Skrót SL w nazwie bierze się od Sport Leicht, czyli lekki samochód sportowy. Tyle że dla R129 „lekkość” ta oznacza masę własną od 1600 do 2050 kg. Ta masywna konstrukcja wyposażona została w mocarny dwunastocylindrowy silnik V12 o pojemności 6,0 litrów i niebagatelnej mocy 408 koni mechanicznych. Pozwalało to rozpędzić SL 600 do setki w 5,1 sekundy. Auto, zaprezentowane po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Genewie w 1989 roku, było przełomem w swoim segmencie: Mercedes jako pierwszy wprowadził elektrohydraulicznie składany dach, a R129 posiadał także specjalny system windshaft, czyli kratkę osłaniającą pasażerów przed wiatrem. Co ciekawe, model R129 był jednym z pierwszych samochodów posiadających system ABS w standardzie. Co więcej, jak na markę tej klasy przystało, auto mogło poszczycić się luksusowym wyposażeniem. Skórzane fotele, solidna tapicerka oraz drewniane wykończenie wnętrza wyraźnie pokazywały, że model SL jest autem z najwyższej półki.